onsdag 4 augusti 2010

Lava & Peggy godkända anlagsspår

Idag var det dags för ungtikarna att pröva lyckan i Norrtäljeskogarna, det var dags för deras första viltspårprov. Först ut var "Peggy" (Mountjoy Painted Peggy) som snart är 11 månader och som inte har så värst mycket spårerfarenhet. Hon har dessuom aldrig gått ett spår som någon annan än jag har lagt. Så det var med viss spänning som jag selade på henne och visade på spåret. Lugnt och fint tog hon sig an spåret och så fortsatte det hela spåret ut. På ett ställe var hon tvungen att gå av en halv linlängd och gå runt och snusa ordentligt, sedan tog hon sig an spåret igen, spännande viltvittring antagligen. När vi hade spårat i en evighet (kändes så) så stannade hon till höjde nosen och tog en rejäl luftvittring, sedan dök hon ner mot diket och stod på dikeskanten och viftade på svansen och såg jättestolt ut. Domaren undrade om hon hade gått ner för att dricka, men hon stod inne i snåret och såg lurig ut, hon hade hittat en gammal gammal klöv från en i vintras lodjursrivet rådjur. Hon kom upp ur diket och döm om hennes förvåning och glädje när hon hittade en klöv till... två klövar i samma spår, tala om bonus. Domaren var mycket nöjd med hennes spårabete, alla vinklar perfekt, inga problem någonstans, mycket bra spårat och godkänt anlagsspår (viltspårprov)

"Peggy" - såhär glad blir hon när hon hittar klöven.



Tillbaks till bilen. Torka glasögonen, regn men varmt, så av med regnjackan bara behålla den tunna jackan under. Okej, jag vet att jag kommer att bli blöt, men det är för varmt att ha båda två, är dessutom redan blöt på benen, fötterna är varma och torra i stövlarna med raggsockor i. Ut med hund nummer två, fram med sele etc och inte glömma att låsa bilen.

Nu var det mycket spännande att se hur detta skulle gå. "Lava" (Mountjoy Optimistic Olivia) och jag har bara spårat tillsammans en enda gång och det var ett 250 meters blodspår några dagar innan, när hon fick pröva på blodspår för första och enda gången. Hennes matte, Anette Ringbom har spårat en hel del med henne, men bara personspår med pinnar etc, och detta är ju lite annorlunda. På med selen och fram till startpunketn eller uppsparket. Hon tog sig an spåret direkt, men gick av direkt och kollade runt i linlängden, gick tillbaks till starten och tog en ordentlig sniff och sedan var hon på spåret ordentligt. Sedan bar det av i god fart, ibland var jag tvungen att stoppa henne, för det var ett kuperat, snårigt och emellanåt stenigt spår. Då stod hon still och tittade på mig och så fort hon märkte att jag var med så fortsatte hon att spåra. Tre skarpa och lite knepiga vinklar klarade hon galant. Hon hittade fram till klöven och stod och tittade lite undrande över denna konstiga spårpinne, men när jag sa att hon var duktig så var klöven jättespännande och kul. Även här var domaren mycket nöjd med spårabetet,klart godkänt.

"Lava" vacker och värdig.


Resan hem var blöt med vad gjorde det, helt underbart med två godkända hundar. Nu krävs några spår till och sedan skall jag anmäla båda två till öppen klassen. Väl hemkomna tog vi en långpromenad i regnet tillsammans med de andra hundarna. Nu är vi alla nöjda efter dagens bravader, hundarna är frotterade och har sina täcken på, och alla har somnat. Jag har satt på mig varma och torra mysbrallor och en kopp varmt te står redo att avnjutas efter dagens väta och anspänning.

1 kommentar:

Fia sa...

Grattiskramar till Er alla tre! Fia, Bettan & Zally