söndag 6 februari 2011

Ossian på lydnadsprov.

06.22 startade jag och "Ossian" (Mountjoy Oblivious Ossian) vår färd mot Viksbergs ridhus i Södertälje, arrangör Botkyrka Brukshundsklubb. Det var dags för Lydnadsprov i klass 1, vi var lottade som startnummer 1!
Jag har legat hemma en vecka men har varit dunderförkyld i två veckor. Med andra ord ingen träning på över två veckor!! Ossian var supertänd, två veckor utan träning eller ordentliga promenader märktes. han var ivrig, ja rent tokglad.
Han låg dock som en klippa på platsliggningen 10:a och tandvisningen gick som en dans 10:a. Fria följet var mycket bättre än förra gången, för denna gång var han med mig och gick fot, men glädjeskutt vid vändning, så kopplet fastnade mellan benen, han tryckte sig mot mig och tappade fokus vid en vändning det blev 5,5 poäng, ja det var rörigt!! Läggandet han tryckte/trängde sig mot mig men lade sig jättefint 8 poäng. Litet hopp vid ingången vid inkallningen 9,5 poäng. Startgnäll vid ställandet 8,5 poäng. Han blev tokglad när JAG tog emot apporten och var tvungen att ta ett stort skutt mot apporten innan vi fick startkommando, sedan tog han apporten jättefint 7 poäng! Hoppet var perfekt 10:a. Och helhetsintryck 6 poäng.
Så summan av kardemumman blev ett 1:a pris med 165 poäng trots hopp och skutt.

Jag är superglad, tänk att det gick så bra trots träningsuppehåll på två veckor. Ossian kan tydligen vila sig i form. Till nästa start skall vi dock träna en massa. Att vila sig i form är en ytterst osäker metod!!! Vi skall jobba på att aktivitetsnivån blir lite lägre, den är lite väl hög just nu...men undra på det!
Men det är så kul för han tycker att det är så underbart kul att jobba och alla som ser honom poängterar att det är kul att se honom för han har sådan energi och ändå sådant otroligt fokus, han slänger sig ner, han tvärnitar och han tokspringer vid inkallningen.
Ser han inte lite stolt ut över sin fina plakett för 1:an?

Inga kommentarer: