måndag 16 september 2013

Östra Cup 2013!

Lördagen den 14 September grydde med tjock dimma. Vi startade hemifrån 06.15 och åkte mot Skånelaholms slott. Dimman lättade och solen visade sin allra finaste sida. Lite lätta moln var bara skönt då blev det inte för varmt.
Springer Östra Cup är en supertrevlig tävlingsform. Det börjar med utställning, sedan går man ut på fältet och hunden får söka lite och det kommer skott och en fågel kastas. Efter det går man ner på vattnet och där blir det skott och kast av fågel som hunden ska simma och hämta. Det fina är att man får poäng för det hunden gör även om det är aldrig så litet. Bara att man står på startpunkten så får man poäng. Alla kan pröva på även om hunden inte är tränad. Men ju mer man tränar desto mer poäng får man. 

Först ut var hanarna, sedan juniortikar och vips var det dags för "Ruth" (Mountjoy Rebellious Ruth) i unghundsklass. Hon har varit högbent och ranglig och med lite päls, men nu börjar hon att fylla i sin kropp. Förväntningarna var inte stora, men hon fick fin bedömning på Springer Östras Open Show för två veckor sedan. Så lite hopp hade jag att hon kanske kunde få ett HP- Hederspris. Men jag visste ju att lilla söta Cider skulle gå i samma klass så jag visste att Cider skulle vinna, men där hade jag fel. Ruth vann sin klass med HP. "Peggy" ( SEVCH LP1 RLDN RLDF Mountjoy Painted Peggy) startade i nästa klass som var öppen klass. Det gick riktigt bra och hon vann sin klass med HP. Nu var det dags för Bästa Tikklass och jag anlitade Elin Söderlind som handler åt "Ruth" för jag tänkte att "Peggy" hade största chans att placera sig bra. Men döm om min förvåning när domaren bad mig och Elin byta hund. "Ruth" hade så svårt att visa sig fint när jag och "Peggy" sprang efter henne. "Ruth" blev Bästa tik! I BIR & BIM fick vi springa, ställa upp dem, springa igen. Men till slut segrade hanhunden. Vilken start på dagen. "Ruth" 1:a, "Peggy" 2:a, "Sunny"(SEVCH RLDN RLDF Mountjoy Qatchy Qloudy) & Åsa Nybäck-Nakell fick HP och "Perry"(SEVCH LP1 Mountjoy Particoloured Perry) & Elin Söderlind  hade blivit 2:a i Bästa hanhundsklass.

Vi gick ut på fältet och "Ruth" flög fram och kastade sig in i snåren. Stannade fint i skott och apporterade jättefint duvan. Ojojoj vad imponerad jag blev. "Peggy" gjorde ett lika fint arbete så jag var mer än nöjd när jag och Veronica gick ner på vattnet. "Ruth" imponerade även här och fick full pott. "Peggy" blev väl ivrig och fick lite neddrag för ljud. Jag förstod att jag hade stor chans att bli bra placerad med "Ruth", att det skulle räcka till BIS-1 Dual Purpose kunde jag aldrig i min vildaste fantasi tro.
            BIS-1 Dual Purpose Springer Östra Cup 2013 - Mountjoy Rebellious Ruth!                                Domarna från vänster: Camilla Jannesson/Fält - Andrea Rosenblad/Utställning och Isabell Åmark/Vatten
"Ruth"  BIM , Bästa Jakthund Ungundsklass, Bästa Dual Purpose Unghundsklass och Best In Show Dual Purpose. "Peggy" 1:a ÖKL och 2:a bästa tik, 1:a Dula Purpose Öppen klass
Kullsyskonen som blev 2:a i Bästa tiklass respektive Bästa hanhundsklass och 1:a & 2:a Dual Purpose öppen klass! "Peggy" och "Perry"  (SEVCH LP1 Mountjoy Particoloured Perry) & Elin Söderlind
"Ruth"
"Ruth" & "Peggy"

1 kommentar:

Arlo sa...

Stort grattis från oss! Vi pratade så mycket annat i kväll så jag glömde gratulera på telefonen!