fredag 14 november 2014

Nelson

Igår efter jobbet styrde jag kosan mot Täby. Med i bilen hade jag trimbordet, trimgrejor, Rallyskyltar och några hemsnickrade Rallyskyltshållare. 
Det var inte lätt att hitta fram till Nelson och Pernilla, hela Täby centrum med omnejd var som en stor byggarbetsplats. Men jag blev djupt imponerad av mig själv att jag hittade fram till själva porten! Pernilla blev också imponerad!
Peggy fick följa med upp så jag kunde iaktta Nelson. Matte har meddelat att hon problem med att han är en riktig tjejtjusare. 
Peggy är dock så trygg och säker i sitt hundspråk att han uppförde sig mycket belevat och artigt. 
Trimbordet åkte upp och på det en oerhört förvånad Nelson. Han hade inte stått på ett trimbordet sedan han lämnade föräldrahemmet. Lite stånk och stön från hans sida var det i början. Men med "stormammans" obevekliga lugn och envishet hade han inte en chans. Halvvägs slappnade han av och tyckte att det var trivsamt att bli klippt och pysslad med. 
När trimningen var klar blev det lite mysigt fika och snabbkurs i rallylydnad och hur man läser skyltarna för matte Pernilla. Peggy fick visa hur det ska se ut, sedan testade vi om Nelson ville vara med och pröva Rallylydnadens grundövningar. Det ville han väldigt gärna. Nu var det hög tid för mig att gå ut och kolla om parkeringen hade löpt ut. Lite fix och trix hur man på bästa sätt tar sig ut genom en ytterdörr in i en hiss och ut genom ytterporten på bästa sätt. Nelson såg lite snopen ut när hans vanliga approach att han går först helt plötsligt hade ändrats till att matte tar täten.
Ute visade jag Nelson och matte hur det kan se ut när ivrig unghund bibringas lite andra tankar om vem som går först, hur mycket det ska dras i koppel mm. Till slut kunde vi berömma Nelson hur mycket som helst. Vilken duktig kille, han lyssnade och hade så fin kontakt. Så det blev trimning, "Vet hut" kurs och snabb Rallykurs på samma kväll. Både "Nelson" och Pernilla såg vimmelkantiga ut av all ny information. 
Nu ska vi hålla kontakten så jag får se hur det fungerar med allt det nya.
Idag fick jag denna fina bild på "Nelson" från matte! Stort tack Pernilla för jättefina bilden.
"Nelson" (Mountjoy Shifty Sheldon) ägare Pernilla Lindgren.


"Nelson" innan trimning.
 

Inga kommentarer: