torsdag 25 december 2014

Året som gått 2014 - Del 1

Året som gått är svårt att sammanfatta. Det har varit otroligt intensivt, framgångsrikt och hektiskt. Jag har haft många järn i elden. Jag ber om ursäkt om jag inte har hunnit med att göra vissa saker eller uppmärksammat alla lika mycket. Men ni ska veta att jag är stolt, glad och oerhört tacksam över alla mina duktiga och engagerade valpköpare som vårdar och aktiverar sina hundar på bästa sätt. Alla är uppskattade familjemedlemmar och har ett fint hundliv. Några av er tränar och aktiverar sina hundar lite extra. Andra tar det ett steg längre och tävlar också. För mig är det så underbart när jag ser att det går bra för mina valpköpare. 
STORT TACK till alla er som har en hund från kennel Mountjoy. 
Jag önskar er alla ett bra 2015. 

Jag vill även uppmärksamma alla mina vänner som ställer upp i vått och torrt. Ni är livets krydda. Ni fyller mig med energi, glädje och kärlek. TACK Veronica Forsberg som hjälper mig med min hemsida och för alla fina samtal och resonemang vi har. TACK Camilla Jannesson för att du alltid vill följa med på mina utställningstripper och visar mina hundar så proffsigt och med sådan känsla. Tack också för alla fantastiska bilder som kommer ur din kamera. TACK Isabell Åmark som hjälper mig när nöden är som störst och jag behöver lite avlastning med att passa någon hund. Och för hjälp med fotografering av valpar mm. TACK Lotta Simonsson för dina råd och dåd om allt möjligt och omöjligt och för sällskap i träningen. TACK Meta Lönnberg för träningstips och alla underbara samtal. TACK Pia Jensen för din uppmuntran och du alltid finns där.
STORT TACK till Elin Söderlind, Magnhild Löfstedt, Åsa Nybäck-Nakell, Britt Marie Webster Ann-Sophie Lindahl, Angelika Olsson, Lee Pohl, Carina Grandin och Helen Lindstedt. Jag blir alltid så glad och uppmuntrad när ni hör av er och för alla saker som ni gör för mig. 


 
T-kullen föddes 1 April.  På bilden 6 veckor.   
 
U-kullen föddes den 15 december, på bilden är de 7 dygn.
En dröm gick i uppfyllelse detta år. Min underbara, kloka, duktiga, fina och högt älskade "Peggy"  blev Svensk Utställningschampion. Hon fick dessutom Rallylydnadsdiplom i Avancerad klass. Hon blev godkänd på Nybörjarprov B och var nära att bli godkänd även i Nybörjarprov A. Vatten prov och nybörjarvatten gick av bara farten. Sedan briljerade hon på Östra Cup, där hon blev BIR på utställningsdelen, blev bästa jakthund i öppen klass och till slut korades hon till BEST IN SHOW Dual Purpose!  Veckan efter var det dags för Springer Cup i Östgöta. Och efter en lång dag med utställning, jakt och vatten så stod "Peggy" som totalvinnare även där. Helt otroligt vilket år jag och "Peggy" har haft.
"Peggy" (SEU(u)CH SEVCH LP1 LP2 RLDN RLDF RLDA Mountjoy Painted Peggy)

BEST IN SHOW Östra Cup
BEST IN SHOW Östgöta Springer Cup
Jag och "Ragnar" tävlade i Rallylydnad och med hjälp av Isabell Åmark så fick kan sin första titel, Rallylydnadsdiplom i nybörjarklass. Han fick Excellent på utställning och ett 1.a pris i öppen klass viltspår. Ett BPH prövade vi på och beskrivaren kurt Blixts sammanfattning om "Ragnar" blev: "En mycket trygg hund". Sedan kom jag i kontakt med Lee Pohl som övertog honom. Och det blev helt perfekt. Han har hamnat så rätt. Denna underbara hane som har så mycket energi och jaktlust har hamnat helt rätt. Matte Lee tränar lydnad, fågeljakt, eftersök, rallylydnad och husse går ut på rådjursjakt med honom. Jag är så tacksam att "Ragnar" har fått ett perfekt hem. 
"Ragnar" (RLDN Mountjoy Residential Ragnar)
"Ruth" och jag tävlade i rallylydnad avancerad klass.Det gick mycket bra och hon fick sin rallylydnadstitel RLDA. Vi tränade inför nybörjarprov och vi startade men vi blev inte godkända. men det är inte lång borta. Däremot blev hon godkänd på både vattenprov och nybörjarvatten. Och på hösten så startade vi på viltspårprov och vi lyckades att få vårt Viltspårchampionat. Vi han med ett BPH också, mycket intressant.
"Ruth" (SEVCH RLDN RLDF RLDA Mountjoy Rebellious Ruth)
"Elin" och jag tävlade inte så mycket. En utställning i januari med CK och start i Rallylydnad resulterade i Rallylydnadsdiplon avancerad klass RLDA. Elin är nu 9,5  år och vi tränar bara inför start i Mästarklass. Hon är pensionerad från övriga aktiviteter.
"Elin" (SEVCH LP2 RLDN RLDF RLDA Mountjoy Nimble Nina)
Sist ut att berätta om är lilla "Bilbo", han ägdes av Eva Cederqvist som frågade om jag kunde passa gossen när hon skulle in på ryggoperation. Veckorna och månaderna passerade förbi och Bilbo bodde hos oss. Eva avled plötsligt och jag fick överta "Bilbo". Han är en underbar gosse som tyvärr är långt efter i sin utbildning.
Jag ville inte träna honom när han bara skulle vara hos oss för en viss tid. Men så fort han hade blivit min så startade jag upp träningen. Vi hårdtränade rallylydnad och fick ett Rallylydnadsdiplom i nybörjarklass. Några utställningar hann vi med under året och han har haft otroliga framgångar, CERT & 2:a Bästa Hanhundsklass, CK & 3:a BH, CK, CK & 3:a BH, och sista utställningen för året var på Stockholm Hundmässa där han blev bästa juniorhane med CK och titeln SE JV-2014 och kvalificerad till Crufts. Han har genomgått MH mycket övertygande. Höftledsröntgen och ögonlyst u.a har vi också klarat av. "Bilbo" har massor av fart och energi Allid med på alla upptåg. Apportglad som sjutton, simmar gärna och länge, stort viltintresse. Vi får se var det bär hän nästa år? 
 Jag är så glad över att "Bilbo" kom tillbaka till mig. Men så ledsen över att det var på ett sådant sorgligt sätt. Vila i frid Eva!
"Bilbo" (SE JV-2014 RLDN Mountjoy Scallywag Sam)
En liten bild på min underbara "Svea" måste också komma med i årskrönikan över mina hemmahundar. Hon är så kärleksfull och go och stolt mamma till fina och framgångsrika valpar i S-kullen. Nu har hon nya valpar med underbart goa, glada och vackra "Botvid" (SEU(u)CH Lizziards Laphroag). Tack Maria och Birgitta från kennel Hornötorpet att jag fick köpa henne. Hon är fantastisk!
"Svea" (RLDN Hornötrpets Chocolate Dream)


1 kommentar:

Northmountain sa...

Kan du namnen i ordning på t kullen?