söndag 4 januari 2015

Rallylydnad Mästarklass.

Nyss hemkommen från Kistamässan och rallylydnadstävling i mästarklass, Startade 06:30 och kom hem klockan 20.00. Jag är trött så trött. Men nöjd så nöjd. Jätteglad faktiskt, trots att fötterna värker och hela kroppen är helt slut. Magen kurrar för det blev ingen mat på hela dagen.

Jag hade anmält alla tre flickorna i båda tävlingarna. Det var en dubbeltävling. Men med många anmälda hundar så blev det bara "Peggy" som kom med på bana A. Jag var supernervös, det var vår debut i klassen. Jag kände mig mycket förvirrad av alla nya skyltar som vi aldrig har prövat på tävling förut. Lite virrigt var det, men vi lyckades få ihop 88 poäng och ett godkänt resultat. 
Vilken glädje. Helt otroligt att vi lyckades i första starten.

Nu var det en stunds orolig väntan på bana B där jag hade den enorma turen att få med alla tre. Startnummer 6, 13 och 29. Och det visade sig att nr 13 var ett otursnummer, eller kanske var det att "Ruth" blev helt förvirrad och vi hade svårt att komma tillbaka efter några missar. Det är så lätt att tappa fokus i rallylydnad. Hon gjorde flera riktigt fina skyltar och hon var mycket energisk och alert. Sen hade vi oflyt i honnören, tre sekunder innan tiden var ute så satte hon sig ner. Så totalt blev det 45 poäng av 100 möjliga. Men jag är jättenöjd med hennes prestation ändå. Inte hennes fel att vi inte har tränat tillräckligt för denna klass. Men vi kommer igen.

Så här ivrig var "Ruth" idag också! (SEVCH LRDN RLDF RLDA Mountjoy Rebellious Ruth)
Startnummer 6 var betydligt mer lyckosamt. Det var "Elin" och visst blev den en massa små missar och några stora också. Men vi lyckades hålla i det och fick 72 poäng och ett godkänt resultat! Härligt.

"Elin" var glad och peppad idag. (SEVCH LP2 RLDN RLDF RLDA Mountjoy Nimble Nina)


Nu blev det banvandring igen och näst sistmed startnummer 29 så var det "Peggys" tur igen. Nu var jag riktigt trött och jag bet ihop och angrep varje skylt med stor beslutsamhet och se det gick bra, vi fick 76 poäng och godkänt resultat även där.
Vilken fantastisk dag där jag fick tre godkända resultat på 4 försök i både min och hundarnas debut i den svåraste klassen i rallylydnad.
Glada "Peggy" (SEU(u)CH SEVCH LP1 LP2 RLDN RLDF RLDA Mountjoy Painted Peggy) Alla tre bilderna är tagna av Britt Marie Webster under 2014

2 kommentarer:

Arlo sa...

Men underbart! !! Mängder av grattis till er alla! Vilken rivstart i mästarklassen!👏👏👏

Monika Jansson sa...

Jag är så glad och stolt över mina flickor som alltid är så positiva och har så fin kontakt. Sedan måste vi träna mer för denna klass. Den är svår. Så många moment där det kan gå fel. Och 350 olika kombinationer av skyltar kräver mycket av både hund och förare!!!