lördag 30 april 2016

Bilbo på Rallylydnad x 3

I torsdags for jag och Bilbo till Uppsala Brukshundsklubb och Uppsala Hundungdom.  Det var blåsigt och regnigt och Bilbo var som ett ystert fullblod. Han var så ivrig och hittade så mycket att titta på. Fåglar som flög, hundar som gick förbi, läskiga mjuskidjur i 8:ans frestelse. Att jag sedan gjorde en stor blunder, gjorde att vi fick 67 poäng. Inte det stoltaste ögonblick jag upplevt.

Idag lördag var det dags igen. Nu åkte vi till Kista och Stockholms Brukshundsklubb. Det var dags för Häxrally på självaste Valborgsmässoafton. Dubbeltävling, alltså två starter på samma dag. Och solen sken och det var varmt och hur mysigt som helst!

Idag var vi båda två mer samlade och i första rundan slog vill till med 91 poäng av 100 möjliga. Jösses vad glad  jag blev! Nu fick vi vårt rallylydnadsdiplom i fortsättningsklass! Blev så uppspelt att jag nästan missade nästa banvandring. Hade inte hunnit titta på banskissen utan fick lära mig banan direkt på plats. Men det gick utmärkt och känslan var suverän när vi gick runt banan. Vi fick otroliga 99 poäng. Endast 1 poäng från full pott. Med dessa två utmärkta poäng så blev vi 3:a i första rundan och 2:a i den andra om man tittar till poängen. 
Vilken skillnad från torsdagen. 

Nu ska vi träna helt andra saker än rallylydnad. Men till nästa år ska vi starta i Avancerad klass. Nu satsar vi på apportering, stadga, sitt med pipa, röst och handtecken mm inför start på Nybörjarprov.

"Bilbo" (SE JV-14 SEU(u)CH SEVCH RLDN RLDF Mountjoy Scallywag Sam) och en jättestolt och jätteglad matte som blev lite allvarlig vid fotograferingen. Superfin rosett, var bara tvungen att köpa den!


Inga kommentarer: